PATROL DENGGI

SK SENAI UTAMA AKAN MENGADAKAN PROGRAM PATROL DENGGI BAGI MEMBERI KESEDARAN KEPADA MURID-MURID DAN WARGA SEKOLAH BETAPA BAHAYANYA PENYAKIT DENGGI

Tuesday, October 27, 2009

Membentuk Anak Yang Hebat

Setiap permata hati yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita adalah unik dan mempunyai keistimewaan yang tersendiri. Kadang-kadang permulaan sewaktu dari kecil sudah nampak keunikan kepada anak-anak kita tetapi ada juga sebahagiannya kehebatan anak-anak belum terserlah ketika di usia kecilnya. Ibu bapa perlu peka untuk dan sensitif dalam memerhatikan anak-anak.
lk
Sedar Keistimewaan Anak-Anak
lk
Sebahagian ibu bapa sering kecewa apabila melihat anak orang lain lebih hebat berbanding anaknya. Perbandingan telah menyebabkan ingin anak mereka menjadi sebagaimana anak orang lain di mata mereka. Sebenarnya situasi ini tanpa disedari, ibu bapa telah membentuk anak mereka tidak mengikut acuan dan potensi sebenar anak mereka. Ibu hanya ingin anak-anak mereka menjadi hebat mengikut acuan daripada kehebatan orang lain sedangkan hakikatnya anak mereka tidak mampu mencapai tahap yang diingikan oleh ibu bapa mereka.
lk
Bentuk Anak Mengikut Potensi
lk
Perlu diingtkan bahawa sebagai ibu bapa, kita perlu memerhatikan di mana kelebihan dan keunikan yang dimiliki oleh anak kita, kerana pengharapan ibu bapa yang bertentangan dengan kehendak anak-anak akan menjejaskan potensi sebenar yang dimiliki oleh mereka. Mungkin anak kita bukan seorang ahli sukan, maka jangan sekali-kali kita ibu bapa berkecil hati dan terus berharap untuk menjadikan mereka seorang ahli sukan. Potensi anak-anak sebenarnya telah diberikan oleh Allah SWT. Cuma terpulang pada kebijaksanaan ibu bapa untuk menggilap atau membiarkan potensi anak-anak malap begitu sahaja.
lk
Jadilah Mentor Yang Bermotivasi
lk
Sebagai pembimbing dan mentor kepada anak-anak, ibu bapa perlu memberikan galakan dan dorongan semaksimum mungkin kepada anak-anak untuk mencapai kecemerlangan melalui usaha yang gigih di samping memberikan tunjuk ajar dan strategi yang tepat agar setiap usaha dan bakat yang dimiliki oleh anak-anak akan membuahkan hasil. Apa yang lebih penting, sekiranya anak-anak diasuh mengikut keistimewaan dan keunikan yang dimilikinya maka sudah tentu anak-anak bukan sahaja berjaya bahkan mampu mengeluarkan potensi di tahap paling maksimum.
lk
Sumber artikel : Laman web Ustaz Ahmad Shukri Yusoff

No comments:

Post a Comment